Träningsformer för effektiv träning

När du tränar effektivt satsar du på att bränna så många kalorier som möjligt under så kort tid som möjligt. Det handlar om att man arbetar med en hög puls och får mycket mer gjort på ett kortare pass än om man tränar lågintensivt under flera timmar. De allra flesta rekommenderar att man tränar högeffektivt istället för lågeffektivt när man vill nå resultaten snabbare och dessutom mår kroppen mycket bra av det. Även om det givetvis kommer att kännas mycket tungt i början innan du har kommit igång kommer din kropp att tacka dig. Du kommer att få bättre hälsa, orka mer och ha mer energi i vardagen.

  • Styrketräning är en mycket bra form av effektiv träning. Du kan nämligen lägga upp dina pass på ett sånt sätt att du har hög puls medan du styrketränar samtidigt som du arbetar med alla dina muskler. Därigenom blir detta en form av allsidig träning som även är mycket effektiv. För att optimera denna typ av träning är det en fördel att ta hjälp av en personlig tränare. Du kan tillsammans med din personliga tränare lägga upp pass för att du ska få ut så mycket som möjligt av din träning och för att den verkligen ska bli effektiv. Detta är någonting du bör överväga om du tränar på en seriös nivå.
  • Crossfit är en form av allsidig gruppträning som även kan räknas som effektiv träning. Fokus är att arbeta med hela kroppen, göra naturliga rörelser samtidigt som man bränner väldigt mycket kalorier. Detta kan vara väldigt utmanande och då det inte passar för alla att träna på egen hand är det fantastiskt. Du får nämligen chansen att träna med en grupp med människor som motiverar dig och stöttar dig. Det blir därmed enkelt att effektivisera träningen och dessutom se till att man dyker upp på passen.
  • Simning är en form av effektiv träning som många upplever som avslappnade och skönt. Du kommer inte att bli varm på samma sätt när du tränar simning som när du till exempel styrketränar men samtidigt har du chansen att komma upp i puls. Hela tiden när du simmar så arbetar du med hela din kropp. Detta är dessutom en mycket bra form av träning om du sedan innan har någon typ av skada vilket innebär att du till exempel inte kan styrketräna eller löpträna. Då kommer simning hjälpa dig att bygga muskler och träna effektivt samtidigt som det är skonsamt mot din kropp.
  • Olika pass i form av aerobics, poweryoga, pilates och tabata är mycket effektiva när det kommer till träning. När man går på olika pass och tränar i grupp kan man enkelt få upp pulsen och få ut det mesta av träningen. Många tycker dessutom att det är väldigt roligt, vilket gör att det blir mindre tungt att gå igenom. Om man tycker om att träna i grupp men inte vill syssla med någon typ av styrketräning utan istället vill ha kondition och förbränning i fokus är detta ett bra tips för de flesta.